Am un site … ce fac cu el?

Una din primele intrebari care trebuie sa ti le pui in momentul in care pornesti la drum sa iti croiesti strategia site-ului tau web este legata de scopul pentru care site-ul exista / va exista.

Desi pare un lucru de baza, acesta este adesea omis. Definirea rolului siteului in strategia de business a companiei, te va ajuta in stabilirea criteriilor de evaluarea a performantei acestuia.

Situl tau web poate servi unuia sau mai multor scopuri cum ar fi:

1. Oferirea de informatii

In acest caz, traficul total pe care il va avea siteul tau, va reprezenta criteriul de baza in evaluarea performantei. Siteul va oferi informatii, date si stiri, iar metoda de monetizare a acestui trafic este, in mod evident, publicitatea.
Multe din serviciile de analiza a traficului existente pe piata, precum Google Analytics, ofera suficiente date cantitative despre vizitatori, insa advertiserii devin din ce in ce mai rafinati, iar prezentarea unor cifre de trafic nu mai este un lucru suficient pentru a castiga un buget de publicitate. Un element care te va ajuta sa te diferentiezi fata de competitori este oferirea de informatii demografice despre utilizatorii siteului. O buna modalitate de obtinere a acestor informatii este oferirea de continut exclusiv utilizatorilor inregistrati.

2. Generarea de prospecti

Cand cineva cauta pe internet informatii referitoare la un anumit tip de produs sau serviciu, probabilitatea ca acea persoana sa se afle in mijlocul unui proces decizional in vederea cumpararii respectivului tip produs sau serviciu, este destul de mare. Din acest motiv, oferind in mod gratuit un document precum un studiu de caz sau o prezentare de bune practici numai utilizatorilor care accepta sa completeze un mic formular cu date personale, este o buna modalitate de a genera o baza de date de prospecti.
In mod logic, criteriul de evaluare al performantei siteului, devine in acest moment numarul de descarcari ale respectivului document.

3. Vanzarea online de produse sau servicii

Siteul tipic de ecommerce implica vanzarea efectiva in mediul online al unui produs sau serviciu prezentat in catalogul online. Modalitatea de a atrage noi clienti catre site este cel mai adesea publicitatea, atat cea online cat si cea offline. Metoda de evaluare a eficientei este numarul de vanzari realizate si valoarea medie per vanzare.

4. Facilitarea de interactiuni sociale

In ultima perioada retelele sociale au inregistrat o crestere exploziva. Succesul unei retele sociale nu consta in numarul de utilizatori sau traficul pe care un asemenea site reuseste sa il stranga, ci mai ales implicarea, interactiunile si modul de folosire al siteului. Pe scurt vorbim despre cat de mult „lipici” are site-ul la utilizatori (eng. How sticky the site is). Ceea ce vei urmari in evaluarea performantei este nivelul de implicare al utilizatorilor: care este durata medie a unei vizite, cat de des revin utilizatorii pe site, etc. In general, evaluarea nivelului de implicare al utilizatorilor cu siteul, este un proces complex, pe mai multe nivele, despre care am vorbit intr-un post precedent.

Evaluarea si masurarea gradului de implicare al utilizatorilor cu siteul, devine o informatie din ce in ce mai importanta in procesul de optimizare al performantei si a intelegerii nevoilor utilizatorilor.

Definirea scopului pentru care siteul tau exista este elementul de baza care iti va permita sa folosesti in mod eficient datele obtinute din serviciile de analytics web. Odata definita motivatia de a fi a siteului tau poti evalua in mod obiectiv cat de eficient este acesta si poti folosi datele pe care le ai la dispozitie pentru a-i inbunatatii performanta.

Sa nu uitam. Indicatorii de performanta a siteului iti pot fi utili doar daca acestia sunt folositi pentru a optimiza performanta si a avansa catre un obiectiv prestabilit. Doar comparand obiectivele de business cu indicatorii de performanta poti raspunde cu adevarat la intrebarea „Este siteul meu unul eficient?”

Evident, toate cele de mai sus reprezinta punctul de pornire pe drumul eficientizarii unui site. Dupa ce ai trecut de faza primara, in care obtii o vedere de ansamblu asupra performantei siteului, in mod cert vei incepe sa faci o segmentare a fiecarui indicator de performanta si identificarea elementelor individuale care contribuie la acesta.

Un site web este un punct de contact al lumii exterioare cu firma sau compania ta. Definind scopul pentru care ti-ai construit siteul, creand indicatori de performanta care sa sustina menirea siteului, stabilind obiective pentru acesti indicatori si intelegand ce contribuie la succesul acestor indicatori, iti poti optimiza afacerea si creste profitul. Elementele care vor contribui la cresterea afacerii si a profitului pot fi de la cele mai simple si populare precum structura siteului sau a paginii la modul in care iti imparti bugetul de marketing sau informatii despre cum sa iti largesti linia de produse sau servicii.

10 Comments

  • Reply March 3, 2008

    parisul vesel

    Unul dintre cele mai puerile si tembele articole citite vreodata despre site-uri. Cel mai important lucru este omis, si anume construirea traficului si atragerea vizitatorilor.

  • Reply March 3, 2008

    Alex

    Parisule …

    Multumesc de comentariu.

    Daca ai citit postul si te-ai obosit sa mai si lasat un comentariu, inseamna ca ai gasit totusi ceva care te-a interesat.

    Ai omis un lucru important … aici nu vorbeam despre cum atragi trafic pe site, ci de etapele dinaintea lansarii efective a siteului … “… primele intrebari care trebuie sa ti le pui in momentul in care pornesti la drum sa iti croiesti strategia site-ului tau web este legata de …”, ci de faptul ca trebuie sa iti stabilesti niste obiective cand iti construiesti un site, a caror performanta sa o monitorizezi pentru a putea ajunge sa iti transformi siteul dintr-un centru de cost intr-un centru de profit.

    Toate bune, si multumesc,
    Alex

  • Reply March 3, 2008

    parisul vesel

    Nu ai pentru ce Alex, dar concurezi la capitolul “cum sa construim site-uri frumoase si bune pe care nu intra nimeni”. Sint o gramada de firmulite care dau banii degeaba sa-si faca un site, si nici macar pe cartea de vizita nu si-l pun, nu mai vorbesc de alte tehnici de promovare pe internet. Au impresia ca daca si-au facut site e ca o reclama la TV in ora de maxima audienta. Mai bine dezvoltai ideea cu Analitycs-ul, si o luai si mai devreme, cu “de ce sa ne face site?”

  • Reply March 4, 2008

    Adrian

    Alex, atentie toate cele 3 trackbackuri pe care le vad la articolul tau sunt de la sploguri (spam blogs). S-au inmultit precum ciupercile in ultima vreme si am banuiala ca niste seoisti mioritici “destepti” au aflat despre splogs … fa-le un serviciu te rog, baga-i in spam ca sa invete si Akismetul despre cine este vorba.

  • Reply March 4, 2008

    Alex

    Merci Adrian.

  • Reply March 4, 2008

    frm

    Interesant ; am mai invatat cate ceva ; acum referitor la partea de evaluare a nivelului de implicare … e intr-adevar tare greu de evaluat si pentru ca sunt exact la pasul asta , imi raspunzi la cinci intrebari care m-ar putea ajuta in demersul meu ? (interviu suna prea pretentios)
    Merçi .

  • Reply March 4, 2008

    Alexandru

    Legat de comunit??i, mi-a pl?cut foarte mult cum ai pus problema. Poate într-un articol viitor s? dezvol?i pu?in. Sunt curios dac? e?ti de p?rere c? o comunitate online este o pierdere de vreme?

  • Reply March 8, 2008

    Andrei Potorac

    Alexandru, o comunitate online nu este o pierdere de vreme nici pentru cel care reuseste sa o creeze, nici pentru cel care face parte din ea.

    In primul caz, cel care reuseste sa o creeze – este foarte usor apoi sa monetizeze pe baza acestui lucru.

    In cazul 2, cel care face parte dintr-o comunitate – cel mai probabil este acolo pentru ca impartaseste interese comune cu toti cei din respectiva comunitate, si are mereu ceva nou de invatat. :)

  • Reply March 8, 2008

    Alex

    Alexandru,

    la ora actuala comunitatile online care se dezvolta in jurul diverselor site-uri ale companiilor exercita o putere din ce in ce mai mare asupra respectivelor companii, iar retelele sociale sunt locul unde utilizatorii petrec cel mai mult timp online.
    Nu mi se pare deloc o pierdere de timp nici o comunitate virtuala si nici o retea sociala.
    Promit sa revin cu un articol mai pe larg pe tema retelelor sociale si a comunitatilor virtuale.

    Adrian, multumesc pentru raspuns. Acesta imi dovedeste ca webservator.ro are deja o comunitate care este in curs de dezvoltare si solidificare.

  • Reply March 8, 2008

    Alexandru

    Ok. Eu sunt perfect de acord cu voi, legat de pierdutul de vreme, dar am citit un articol (nu îl mai g?sesc acum din p?cate) unde se prezentau ni?te statistici care ar?tau c? pe locul 1 este pierderea de vreme ?i doi socializarea.

    Mul?umesc pentru r?spunsuri. Poate dezbatem mai mult asta la articolul exclusiv despre comunit??i.

Leave a Reply

*
To prove you're a person (not a spam script), type the security word shown in the picture. Click on the picture to hear an audio file of the word.
Anti-spam image