Blogurile si politica editoriala

Au trecut sarbatorile, a venit noul anul si cu totii incepem de astazi activitatea in forta.

Am avut timp in aceasta perioada de „blackout” pe blog sa ma gandesc la webservator.ro, la bloging in general, la ce vreau sa fac in 2008 si cum sa continui acest proiect.

Manafu scria la el pe blog, un post interesant despre bloguri si politica editoriala.

Politica editoriala a blogurilor. Au sau nu blogurile o politica editoriala? Are nevoie un blog de o politica editoriala? Ei bine, si daca un blog are o politica editoriala, trebuie ea declarata?

Toate sunt niste intrebari pertinente, pe care sunt convins ca multi dintre voi si le pun. Cristi zicea in acelasi post ca va publica politica editoiriala a blogului sau la inceputul anului. O astept.

Eu cred ca orice blog de consultant sau corporativ ar trebui sa aiba atat o politica editoriala cat mai ales un plan editorial.

Dupa parerea mea, exista 3 tipuri de bloguri in functie de motivatia care a stat la baza demararii blogului.

Astfel putem avea bloguri personale, care sunt scrise in general de o singura persoana care se reprezinta pe sine, si care poate aborda teme largi, in functie de starea de spirit in care se gaseste la momentul in care scrie pe blog. Frecventa de postare este variabila, aceste bloguri fiind de obicei cele mai frecvent abandonate. Marimea traficului blogurilor personale este direct proportionala cu popularitatea autorului. Cu cat autorul unui blog personal este un lider de opinie mai proeminent, cu atat blogul acestuia va avea un tafic mai mare. Nu cred ca putem vorbi in cazul blogurilor personale de o politica editoriala, sau mai bine zis, la acest tip de bloguri ea se confunda cu moralitatea si verticalitatea autorului. Cat despre plan editorial al unui blog personal, nici nu poate fi vorba.

A doua categorie o reprezinta blogurile consultantilor (sau bloguri de consultant). La acestea exista similitudini cu blogurile personale in sensul ca sunt scrise tot de o singura persoana. Frecventa de postare poate fi deasemenea variabila. Cu toate acestea, tematica acestor bloguri este mult mai stransa si mai bine concentrata pe un subiect (oricat de vast ar fi el). Posturile de pe acest tip de bloguri sunt mai lungi, textul acestora este optimizat SEO iar scopul fiecarui post este sa ajunga cat mai repede cat mai sus pe google pentru cuvintele cheie vizate. Investitia de timp a autorului unui blog de consultant este mult mai mare comparativ cu cea a unui blog personal, blogurile consultantilor avand in general atat o politica editoriala cat mai ales un plan editorial riguros.

In a treia categorie incadrez blogurile corporative sau blogurile de companii. Aceste sunt total diferite de celelalte doua tipuri de bloguri. Blogurile coporative au in primul rand un coordonator, sau un CBO – Chief Blogging Officier care are viziunea globala a blogului si coordoneaza directia strategica pe care acesta o adopta. De obicei exista mai multi autori care contribuie cu continut la blogul corporativ, fiecare dintre aceste persoane fiind specializate pe un anumit domeniu (de ex. un bloger inginer, un bloger de la dept de marketing, etc.). Posturile se scriu cu mult timp in avans si sunt revizuite de multe departamente, precum comunicare (PR), legal si dept. de specialitate (cel care este in masura sa se pronunte referitor la corectitudinea si veridicitatea continutului).

Posturile sunt editate si optimizate SEO, iar scopul unui blog coroporativ este de a comunica cu clientii firmei si de a crea o legatura si un „relationship” cu acestia.

Aceste bloguri au un numar mare si foarte mare de subscriberi si in functie de cat este de deschisa dialogului cu clientii sai compania prorietara a unui blogului corporativ, comentariile sunt permise sau nu.
In mod evident aceste blogurile au o politica editoriala extrem de stricta, adesea si un plan editorial (in functie de tipul de companie) si destul de des gasim in footer-ul acestor bloguri linkuri catre Terms of Use si Privacy Policy.

Gata cu teoria. Ma intorc la idea lansata de Cristi cu politica editoriala a blogurilor.

Eu consider webservator.ro ca fiind un blog de consultant. Nu am o politica editoriala formala pentru ca nu am nevoie inca de asa ceva. Sunt singurul autor al blogului si pentru moment nu am primit inca cereri si comunicate de presa cu solicitarea de a fi mentionate in blog.

Cateva din regulile dupa care conduc cand redactez acest blog sunt:

  • Scriu despre marketingul interactiv global si romanesc;
  • Scriu despre noutatile care apar in domeniul online advertising;
  • Nu scriu posturi personale de genul „ mi-am luat casa noua” sau „maine plec in concediu” decat daca acestea reprezinta o informatie de valoare pentru cititorii mei;
  • Particip in „lepse” sau „chain posts” doar daca sunt pentru o cauza nobila;
  • Daca scriu un post laudativ la adresa unui site, blog, produs sau persoane, am sa cred cu sinceritate ca il merita si mai ales ca este ceva nou si demn de montionat;
  • Nu cred in valoarea unui „post platit” sau „sponsorizat” pe blog;
  • Nu voi pune niciodata publicitate pe blog. M-am construit blog ca sa incep un dialog cu cititorii mei si nu ca sa fac bani din publicitate pe blog;

Planul editorial … m-am tot gandit sa fac ceva in directia asta ca sa imi fie mai usor sa scriu, dar inca nu am ceva formal. Inca lucrez la un draft.

1 Comment

  • Reply January 18, 2008

    Alex

    […] internetul cat si modul cum comunicam cu clientii potentiali prin intermediul acestuia au evoluat. Accesul la informatii este mult mai usor decat in […]

Leave a Reply

*
To prove you're a person (not a spam script), type the security word shown in the picture. Click on the picture to hear an audio file of the word.
Anti-spam image