Corporate blogging reloaded

Bloggingul este inca o chestiune “la moda”.

Exista zeci de milioane de bloguri pe internet, si cu siguranta in fiecare zi mai apar cateve sute, daca nu chiar mii. Cu toate astea, multe bloguri nu trec de postul cu numarul 7 sau 10, si deasemenea exista alte multe bloguri care sunt abandonate la un moment dat de catre autorii lor din lipsa de audienta si motivatie de a continua.

Acest trend s-a raspandit in mod evident si in randul companiilor, care vad bloggingul ca pe o sursa suplimentara de a se face auziti si de a comunica cu clientii si prospectii lor. Cele 2 chestiuni majore pe care nu le anticipeaza aproape nici o companie cand pornesc pe drumul corpoarate blogging-ului sunt volumul de munca necesar pentru sustinerea unui blog de calitate si presupunand ca volumul de munca nu reprezinta o problema majora, subiectele abordate pe blog.

Ca si consumatori ne lovim zilnic de sute de mesaje publicitare. Pe strada, in masina, in metrou, pe internet, la TV sau in presa scrisa. Am devenit aproape imuni la orice mesaj publicitar care ne este „trantit” in fata,  fie ca este vorba de un panou publicitar ca un text mic pe care oricum nu il vede nimeni, fie ca este un deranjant banner expandabil care nu tine de cont de niste standarde auto-impuse ale industriei de online fie ca este vorba de spotul TV din pauza publicitara a filmului pe care il vizionam seara.

Ca si consumatori, nu ne-am schimbat fundamental. Am devenit doar mult mai selectivi si mai putin increzatori in laudele pe care le auzim prin mesajele publicitare. Ca si simplu consumator problema se puna la fel. La momentul X am o nevoie pe care vreau sau trebuie sa mi-o satisfac. Si ce fac? In varianta in care stiu ce vreau si de unde pot sa obtin acel lucru … well, I go ahead and take it. In caz contrat incep un oarecare proces de cautare. Nu ma refer aici la search si search advertising. Cu siguranta ca pot cauta pe google, dar in acelasi timp pot ruga un prieten sau o cunostinta sa ma indrume sau pot consulta Pagini Aurii sau orice alt catalog sau director online sau offline. De multe ori in acest proces de cautare dau peste cate un post de blog. O persoana care a scris pe tema respectiva pe blogul sau. Si in functie de cum este informatia prezentata in acel post, pe respectivul blog, ea ma va ajuta sau nu.

Acest ultim paragraf ar trebui, din punctul meu de vedere, sa fie principiile de baza pe care sa se bazeze strategia oricarui blog corporate. Acela de a satisface o nevoie sau un interes al unui consumator sau prospect al companiei.

Forrester Research a publicat in decembrie 2008 un studiu intitulat „Time to rethink your corporate blogging ideas” in care prezinta o situatie sumara a increderii pe care consumatorii au vis-avis de blogurile corporate. Rezultatele nu mi se par deloc surprinzatoare. Doar o persoana din sase are incredere in continutul prezentat pe un blog corporate, bloggeri au tendinta de a da o mai mare crezare blogurilor corporate iar la modul general persoanele care au incredere in informatiile de pe un blog corporate au incredere si in informatiile oferite de celelalte medii.

Ce inseamna asta? Inseamna ca in mintea consumatorului un blog corporate este doar un alt canal prin care compania incearca sa isi comercializeze produsele si serviciile.

Cu toate astea, un blog corporate care are la baza o buna strategie editoriala si o abordare corecta poate fi de success. O strategie de blogging de success implica, in opinia consultantului Forrester trei elemente esentiale:

  1. Fii cinstit si transparent si blogul tau va fi luat in seama. Blogurile corporate scrise pe un ton corporate si rece nu au sorti de izbanda, in timp ce acele bloguri care dezvaluie mici „insight-uri” despre ce se intampla in interiorul companiei, care vorbesc despre problemele pe care le au clientii si cele care la modul general redacteaza un post intr-un ton prietenos si direct au sanse mari de succes. Robert Scoble a testat in urma cu multi ani acest lucru, pe vremea cand era la Microsoft, insa din pacate este inca dificil pentru corporatii sa adopte acest stil pe scara larga
  2. Persoana sau persoanele care vor scrie pe blog, vor deveni extrem de vizibile, si vor dezvolta in functie de abilitatile fiecaruia niste branduri online mai mici sau mai mari. Nimeni nu ii va putea impiedica niciodata sa plece din compania la care lucreaza si pentru care intretin un blog. Fiti pregatiti cu o solutie de back-up in cazul in care vedeta blogului vostru corporate dispare in ceata. Matt Cutts este un blogger extrem de cunoscut si angajat al Google. Desi scrie pe blogul sau personal, subiectele abordate sunt foarte des referitoare la Google, iar continutul lor adesea vorbeste despre chestiuni care nu apar nicaieri prin politici de utilizare sau instructiuni referitoare la modul cum se face un anumit lucru (referitor la Google). Daca Matt Cutts nu ar mai lucra la Google, acest lucru ar reprezenta o mare pierdere pentru companie.
  3. Foloseste Twitter in paralel cu blogul tau. Este mult mai simplu sa pornesti si sa cresti un cont de Twitter decat este sa pornesti si cresti un blog. Twitter iti va permite pe de o parte sa te antrenezi in „de-ale blogging-ului” iar pe de alta parte iti vei putea promova propriile posturi pe blog.

Lasand insa la o parte teoria, as vrea sa discutam despre experientele voastre in bloggingul corporate. Fie despre acele bloguri pe care le cititi, fie despre acele bloguri pe care scrieti sau la care contribuiti. In ce bloguri corporate aveti incredere? De ce? Ati reusit sa implementati un blog corporate in compania voatra? Despte ce scrieti? Cate persoane va citesc?

… stiti cum putem sa vorbim asa ca … don’t be shy.

5 Comments

  • Reply January 22, 2009

    Raluca

    Singurul blog de companie de la noi din tara, de care stiu, este cel al companiei Avon. Din punctul meu de vedere, este un blog pe stilul punct ochit – punct lovit: un design frumos, ce aduce cu fotografiile stilizate ale revistelor glamour, sectiuni diversificate, interactive, continut alcatuit in mod structurat pentru a satisface cerintele target-ului pentru timpul liber.

    Dar trendul blogurilor de companie loveste cu putere si aud din ce in ce mai des companii care au in strategia de comunicare pe anul acesta crearea unui blog. Ideea este ca multe dintre ele se descureajeaza in momentul in care afla ce efort trebuie depus pentru intretinerea lui.

    Din punctul meu de vedere, companiile care isi dau seama (discuta cu specialisti in prealabil) sunt cele fericite ce, in momentul in care vor lansa un blog, vor fi pregatite pentru succes (isi vor fi alocat timpul necesar, persoanele potrivite pentru sustinerea blogului), iar cele ce se arunca in valtoarea trendului cu gandul “daca merge bine, daca nu nu, vedem noi…cat de greu poate fi?” vor fi dezamagite si probabil vor spune ca blogul de companie nu reprezinta un must in interactionarea cu clientii ci doar o pierdere de timp…

  • Reply January 22, 2009

    Paul Marculescu

    Un post pe gustul meu, Alex.
    Sfaturile tale sunt pertinente nu doar pentru mediul corporate, ci si al unui startup.

    Cand am lansat Teamness online, am conchis ca e nevoie si de un blog. Am gresit. Era bine sa-l pornim de cand am inceput sa lucram la aplicatie.

    Ne-am uitat apoi in stanga si in dreapta, sa vedem ce scriu alte startupuri pe bloguri. In general, am fost putin dezamagit. Majoritatea scriu despre ce noi features au implementat, cat au muncit “in the basement” pentru ele, ce premii au mai luat produsele si pe la ce conferinte mai merg. Neinteresant, parerea mea.

    Cand am inceput sa ne gandim la subiecte, am realizat asa cum indici si tu, ca este bine sa oferi ceva aditional, ceva care sa-i ajute in vreun fel pe cei popositi intamplator la tine pe blog. Apoi ne-am hotarat sa nu divagam, ne-am limitat doar la 4 categorii de posturi, ca sa nu plictisim cu un “ghiveci” de subiecte.

    Am cules un alt sfat bun de pe mai multe bloguri de anvergura: succesul nu vine peste noapte.
    Ne-am pregatit moral sa scriem 3-4 posturi consistente pe saptamana, timp de 2-3 ani, asa cum sugereaza multi din cei care au reusit.

    Si cum spune Jeff Atwood: And if you keep doing it long enough, who knows? You might very well wake up one day and find out you’re an overnight success.

  • Reply February 2, 2009

    Alex

    @Raluca: nici eu nu stiu prea multe bloguri de companie in Romania. Adobe Romania are unul destul de cool. Cu siguranta mai sunt si altele. Asa cum ai spus si tu, multi vor un blog corporate, dar putini vor sa isi asume riscul de a si investi resursele necesare.

    @Paul: Cool aplicatia voastra. Mi-am facut cont, m-am jucat un pic si am plecat. Mai sunt multe feature-e care ar merge adaugate, dar cred ca stiti si voi asta. :)

  • Reply February 2, 2009

    Paul Marculescu

    Multumim. :)
    Stim ca e de lucru, suntem la inceput. Ce ti-ai dori sa implementam?

  • Reply June 9, 2009

    Denisa

    “Singurul blog de companie de la noi din tara, de care stiu, este cel al companiei Avon. Din punctul meu de vedere, este un blog pe stilul punct ochit – punct lovit: un design frumos, ce aduce cu fotografiile stilizate ale revistelor glamour, sectiuni diversificate, interactive, continut alcatuit in mod structurat pentru a satisface cerintele target-ului pentru timpul liber. ”

    – Multumim frumos pentru feedback. Un blog corporate are o insemnatate importanta in aceasta perioada in Romania. Trebuie sa ii acorzi atentie si prioritate daca vrei sa ai o promovare buna. Intoadeauna este loc de mai bine si mai mult iar noi suntem deschisi pentru orice propunere!

Leave a Reply

*
To prove you're a person (not a spam script), type the security word shown in the picture. Click on the picture to hear an audio file of the word.
Anti-spam image