Criza? Care criza?

Imi aduc aminte de discutia la WebClub, despre vesnicul dezbatut buget de online al .ro-ului. Fie el 2008, 2009 sau chiar 2010. La vremea respectiv sustineam ca in conditii de criza piata de online va avea o crestere usoara fata de anul acesta, si anume pe undeva pe la 10, maxim 15%, si da, 40-50% fara criza.

Nu am inceput cu asta pentru a va canta clasicul “I told you so”, insa imi aduc aminte ca cu foarte putin timp inainte de a da pe afara toata nebunia asta financiara globala, vedeam in alert-urile de la Google cam 2-3 articole contradictorii pe zi. Unele ziceau ca o sa murim de bine, altele ziceau ca o sa murim de rau … era greu sa crezi in ce ziceau unii sau altii. Un singur lucru era clar. Urma sa se intample ceva. 

De curand insa, apar mai pe peste tot stiri si voci care prezic un inceput al sfarsitului mediei traditioanale. – adica presa, radio, TV … si altele din categoria.

Subiectul hot pe Twitter, pe bloguri mai mult sau mai putin cunoscute si chiar in mainstream media este Chicago Tribune, care a intrat in faliment datorita unor datorii extrem de mari si a scaderii substantiale a veniturilor din publicitate.

Guys, get a life. Media traditionala NU va disparea. In orice caz nu va disparea in 2009 si nici in 2010. Da, exista milioane de reviste, revistute, ziare fituici si televiziuni mai mari sau mai mici, care la fel ca si site-urile de pe net, au pornit crezand ca se pot baza in mare proportie (adica spre 100%) pe veniturile din publicitate. 

Da, este posibil sa asistam la inchiderea mai multor ziare, reviste si televiziuni. Unele mai mari, altele mai mici … insa fenomenul in sine, al mediei non interactive nu va disparea complet. Pe de alta parte, internetul da, va creste ca si importanta, va fi folosit mai mult de catre advertiseri pentru scopuri de comunicare, insa mai e drum lung pana departe.

Fiecare este insa liber sa aiba propria sa opinie. Voi ce credeti? Cand si sub ce forma se va schimba peisajul media al anului 2025 … ca despre cum va arata 2009, avem deja o vaga banuiala.

Spre delectarea voastra, am gasit acest video extrem de simpatic al unui domn pe numele lui Gary Vaynerchuck, un infocat adept al internetului si al ROI-ului. SI nu cred ca greseste cu ceva din cele ce le afirma in acest video.

5 Comments

  • Reply December 9, 2008

    eydryan

    trecerea la mediul online depinde in primul rand de felul in care oamenii il pot consuma. La americani e mult mai simpla treaba pentru ca ei sunt mai mult adeptii high-tech decat romanii nostri.

    Ideea e ca nu poti sa te bucuri de videoclipurile de pe net decat daca le poti conecta la televizor. Si nu poti sa delectezi stirile la o cafea decat daca le poti citi linistit. De-asta spun ca depinde de modul in care interactionezi. Deja exista mobile cu display-uri foldable, sa ai un device cat un pda care se face de doua ori mai mare si poti citi/vedea filme lejer.

    Media traditionala pierde pentru ca nu se schimba. Orice afacere daca nu se schimba moare (sau cade in mediocritate) – a se vedea Romtelecomul care parea invincibil acum 10 ani.

    Ziarele sunt grele de folosit, mari, cu multa informatie care nu ma intereseaza, fara posibilitatea de a afla mai multe, etc. Compara asta cu sistemul simplu RSS. Primesc doar ce vreau, din belsug (am in reader materiale sa citesc pana in 2025 cred) si le pot accesa usor de pe mobil oricand si oriunde.

    Televiziunea inca traieste, cel putin la noi, pentru ca nimeni nu a facut o investitie serioasa sa creeze o televiziune online (dupa modelul traditional). Numai ca daca te uiti doar la cat succes au seriale minuscule (ca buget mai ales) gen “The Guild” sau “Zero Punctuation” poti sa iti dai seama ca exista o piata serioasa pentru asa ceva. Cand o sa avem toti Media Center PCs si o sa putem sa navigam pe televizor o sa se mai schimbe treaba.

    Si nu cred ca spune cineva ca o sa moara media traditionala, doar ca o sa ii scada considerabil importanta, si in momentul in care poti face atat de multe pe net cu o fractiune din costuri, ar trebui sa fi orb sa nu vezi ca e inutil sa investesti in classic media acum…

  • Reply December 9, 2008

    ana

    bine spus, atat articolul in sine, video-ul excelent si comentariul aferent. as mai gasi un motiv in plus pentru care internetul o sa creasca mai ales acum: lumea incepe sa isi taie din cheltuieli, sa stranga cureaua romaneasca (nu e o decizie neaparat inteleapta macro-economic, insa asta e alt subiect). insa strangand cureaua, nu o sa isi mai doreasca sa plateasca pentru pachete full options la cablul TV, nu o sa mai cumpere 4 reviste pe luna si cel putin un ziar zilnic. la intrebarea cati pot sa stea fara mail cred ca raspunsul este: extrem de putini. si multi il folosesc pe cel de la birou (deci moca in overtime).

    asadar: ce e indispensabil, uneori gratis, de cele mai multe ori la preturi rezonabile si relevant pentru mine ? internetul. si acolo o sa vina si cei care vor sa ma convinga sa cumpar orice. si vor trebui sa isi schimbe mentalitatea.

    traim, vedem.

  • Reply December 29, 2008

    Raluca

    “Ziarele sunt grele de folosit, mari, cu multa informatie care nu ma intereseaza, fara posibilitatea de a afla mai multe, etc. Compara asta cu sistemul simplu RSS. Primesc doar ce vreau, din belsug (am in reader materiale sa citesc pana in 2025 cred) si le pot accesa usor de pe mobil oricand si oriunde.”

    In 2009 ziarele, cat sunt ele de mari si stufoase vor fi inca citite/cumparate/incarcate cu publicitate. In 2025 nu.

    In 2009 inca vor fi prezenti acei pionieri, care au pornit la drum acum 15 ani si au ramas cam pe acolo. Ei detin un ziar/revista/post TV/radio, au o agentie, au o regie de media, au un trust de media. Au angajati. Sunt fata in fata cu o situatie de criza – financiara. Am mai supus asta si o sustin pentru ca momentan nimeni nu mi-a demonstrat contrariul: acesti oameni nu isi permit (psihologic vorbind, in cea mai mare parte) riscul de a-si asuma riscuri. Au un business in care au investit, oameni pe care (poate) i-au train-uit pe anumite domenii – deci in care au investit, masinarii si softuri. Sa renunte acum la ele si sa deschida ochii brusc, catre alte orizonturi? E un risc. E un soc. Iar cei ce nu sunt pregatiti pentru acest soc nu vor risca. Vor continua in stilul lor, dar vor realiza ca schimbarea trebuie facuta, dar nu brusc. Se vor reinventa treptat, vor accepta provocarea. Dar nu la anul, nu peste 2 sau 3 ani.
    In 2025 sigur va fi trecut suficient timp pentru ca si cei pentru care siguranta este cuvantul de ordine se vor fi reinventat, vor fi acceptat acel “alfel”.
    In 2025 nu ne vom plimba cu masini spatile pe culuoare frumos marcate, dar vom fi mult mai digitali. Din nevoie. Din cazua – sau poate datorita celor ce au facut acest pas in 2005-2015 si au reusit (in 10 ani!). Pentru ca suntem si vom fi pentru inca ceva timp indoctrinati in spiritul: intru adevar si pentru securitate, iar asumarea unui risc si pasirea pe un alt drum cu incredere, dorinta, pasiune, respect si speranta inseamna deja imbratisarea unui alt spirit de viata: intru mister si pentru revelare. Cam asa este omul, cam asa ar trebui sa fie: creator – in tot ceea ce face.

    Schimbarea se va intampla, dar cu rabdare, cu retete de succes verificate si interiorizate, cu testimoniale dar mai ales cu si prin lideri.

  • […] acelasi stil citeam pe blogul lui Alex Visa tot despre batalia care “se va da” intre presa scrisa si online ca medii de informare. […]

  • Reply January 9, 2009

    Good and Bad

    Si totusi.
    Marile brand-uri vor fi nevoite sa-si inghesuie de acum mesajele si logo-urile in minusculele formate de pe web.

Leave a Reply

*
To prove you're a person (not a spam script), type the security word shown in the picture. Click on the picture to hear an audio file of the word.
Anti-spam image