eBay la inceput de recesiune?

Pe 4 noiembrie 2008, americani se vor duce la vot sa isi aleaga noul presedinte. Campania electorala este la acest moment in plina desfasurare iar toti cei 18 candidati incearca sa castige cat mai mult capital si incredere din partea publicului.

Tot acum se fac “deal-urile” pentru viitoarele pozitii in guvern si se “pariaza” pe candidatii castigatori. In mod cert, acest lucru a indemnat-o pe Meg Whitman, CEO al eBay sa renunte la pozitia pe care o ocupa si sa se alaturat lui Mitt Romney in campania sa electorala.  

Potentialul ei succesor la pozitia de CEO al eBay, John Donahoe (in prezent seful diviziei marketplace) a inceput sa faca lobby in stanga si in dreapta si la oricine este dispus sa asculte vorbind despre starea deplorabila in care se afla site-ul din punct de vedere design si uzabilitate.

In tot acest timp, utilizatorii eBay, fie ei cumparatori sau vanzatori se plang de serviciile proaste pe care compania le ofera. Pornind de la lucruri de baza precum lipsa unui contact uman facil la capitolul relatia cu clienti si continuand cu elemente mai grave precum taxe de listing prea mari, inflexibilitatea sitemului de plati (PayPal) sau faptul ca exista o cantitate mare de produse contrafacute sau furate in vanzare pe eBay.

In tot acest haos au inceput in mod evident sa apara si reactii ale pietei care critica managementul lui Meg Whitman si considera ca aceasta a condus compania intr-un mod in care nu s-a concentrat decat pe profit, ignorand in totalitate utilizatorii. Analistii sunt impartiti in doua mari tabere: unii care sustin ca eBay este pe cale sa isi imbunatateasca procesele si interactiunile cu utilizatorii si sa creasca site-ul si serviciile adiacente (gen Skype sau PayPal) iar altii care considera ca site-ul este la inceputul unei situatii de recesiune si ca este departe de a-si ameliora performantele si problemele.

In primele 9 luni ale acestui an, numarul de listinguri a scazut in comparatie cu anul precedent cu 3%, ceea ce indica faptul ca utilizatorii s-au reorientat catre alte site-uri cu servicii similare. Cu toate acestea, actiunile eBay au ramas stabile, inregistrand o crestere de 6% de la inceputul anului si pana in prezent.

.., o poveste trista despre “cum sa nu faci afaceri pe web”. Sunt client, am cumparat si am vandut pe eBay diverse obiecte si inteleg frustrile legate de faptul ca fee-urile pentru listare si vanzare sunt prea mari… precum si cele legate de lipsa totala a oricarui serviciu de relatii cu clientii.

Avantajul eBay este ca a fost primul site de e-commerce din lune. Desi are 248 milioane de utilizatori inregistrati la momentul actual, aparita unui concurent (chiar si intern - prin site-ul de anunturi locale kijiji.com, detinut tot de eBay) a determinat multi useri sa isi schimbe preferintele in ceea ce priveste vanzare de bunuri pe internet.  Dupa mine, un motiv suficint de ingrijorare pentru viitorul CEO al eBay!

1 Comment

  • Reply December 19, 2007

    Mircea Scarlatescu

    Eu zic ca orice sistem de dimensiunile astea ajunge sa aiba probleme, dar sunt convins ca le vor rezolva. Poate si noul management va ajuta. Dar la recesiune nu crede sa se ajunga (sau nu inca)

Leave a Reply

*
To prove you're a person (not a spam script), type the security word shown in the picture. Click on the picture to hear an audio file of the word.
Anti-spam image