Imperiul Google

Publicitatea pe motoarele de cautare s-a impus in ultimii ani ca o tactica de neevitat in orice split media interactiv. Dintre providerii de search, Google si programul Google adWords au iesit pe locul 1.

Conform statisticilor eMarketer.com prezentate in noiembrie 2007, share-ul de budget acordat motoarelor de cautare se situeaza la 40% din totalul budgetelor de publicitate online.

e-marketer-share-of-ads.jpg

Desi datele eMarketer sunt pentru SUA, in multe tari procentele sunt similare.

Din cei 40% care se cheltuiesc pe motoarele de cautare, Google reuseste sa atraga un procent impresionant care este intre 70 si 90% in functie de tara.

Ca marketer si om de vanzari, stai si te intrebi cum a reusit Google, in numai 10 ani de la lansare, sa detina pozitia de leader pe piata de search marketing?

Pe langa inovatiile pe care le-au facut in acesti 10 ani, despre care am vorbit intr-un post anterior, Google a reusit sa stapaneasca arta vanzarii pasive si sa-si vinda serviciile fara a avea un numar imens de „vanzatori” de publicitate.

Pornind de la un site precum google.com unde utilizatorii petrec doar 5% din timpul lor online cautand o informatie, Google a reusit sa devina „lipicios” („sticky”) prin introducerea unei multitudini de servicii si functionalitati care iti simplifica viata online.

Am incercat sa ma detasez si sa vad cum interactionez eu cu Google intr-o zi normala de lucru? In mod surpinzator, constat ca viata mea se roteste in jurul motorului de cautare. Totul a pornit de la adresa de Gmail, by invitation only. 
Diminetile au deja un program bine stabilit.
Primul lucru, ma uit ce email-uri noi au venit pe Gmail + alte 4-5 adrese care se aduna tot in Gmail.
Apoi dau un scan rapid asupra noutatilor aparute pe bloguri cu ajutorul lui Google Reader. Gasesc 2-3 idei si imagini interesante pe care le notez urgent in Google Notebook pentru posibile utilizari ulterioare.
Daca dau de vre-un site care nu are feed rss si pe care gasesc mai multe articole folositoare il adaug in bookmarks din Google Toolbar.
Dupa aceasta scurta „revista presei”, trec direct la Google Adwords si Google Analytics sa vad ce s-a mai intamplat cu campaniile in derulare.
Verific Google Webmasters Tools pentru a vedea cand a trecut spider-ul Google ultima data pe site si daca mai sunt ceva mesaje de eroare la indexarea organica.

Gata. A trecut cel putin o ora.
In aproximativ 60 minute de cand am ajuns la birou si mi-am deschis calculatorul am folosit 7 aplicatii Google si cel mai probabil mi-am petrecut 60-70% din timpul online pe o proprietate Google.

In mare parte din acest timp am fost expus la reclamele adWords, fie prin cautari care le-am facut pe Google fie prin folosirea Gmail. La modul general vorbind, am putea spune ca au reusit cei de la Google sa faca un site suficient de „lipicios”. Teoria cu „cei 5% care conteaza” nu mai sta in picioare.

Google a reusit prin introducerea unei multitudini de aplicatii si gadget-uri ca cele exemplificate mai sus sa isi cladeasca o baza de utilizatori loiali care revin cu regularitate pe site.

Jeff Jarvis ii caracteriza intr-un post recent pe blogul sau pe baietii de la Google zicand „Sunt buni” si a sustinut afirmatia cu o serie de fapte interesante despre motorul de cautare.
• Google este “compania cu cea mai rapida crestere in istoria mondiala” – Times of London, 29 ianuarie 2006;
• Traficul Google a crescut cu 22.4% in 2007 fata de 2006, sustine Comscore;
• Google a avut incasari de 15 miliarde de dolari si un profit de 6.4 miliarde in 2007, ceea ce reprezinta o marja de profit de 26.9%. Veniturile companiei au crescut cu 57% in the trimsetrul 4 2007 fata de aceiasi perioada a 2006, sustine Yahoo Finance;
• Google incaseaza 79% din totalul bugetelor mondiale de pay-per-click, conform datelor RimmKaufman;
• Google avea la sfarsitul anului 2007 16 000 angajati, dublu fata de anul precedent;
• Google a devenit brandul no. 1 in lume in cursul anului 2007, sustine Millward Brown Brandz Top 100;

5 Comments

  • January 8, 2008

    alex -jobinmarketing.ro

    aceasta crestere, atat de mare a companiei/imperiului google, nu devine ceva care sa sperie?
    sa sperie, nu neaparat pe concurenta ci pe toti din domeniul internetului si afacerilor?
    fiind un fenomen care nu a mai existat in istorie (cum zice mai sus Times of London) si devenind asa mare, pe tine personal nu te face sa te gandesti: “cat poate sa mai creasca?” ?
    ma refer la ideea care exista pe internet, despre Bula de sapun 2.0; iar eu personal ma gandesc daca google nu poate pati ceva care nu doar ca va face sa nu mai fie leader, dar chiar sa fie nevoit sa vanda/inchida etc….

    (acesta e sentimentul pe care mi l-a starnit articolul tau).De frica, dar nu DE google ci PENTRU google…

  • January 8, 2008

    Andrei Ghica

    Foarte util articolul tau. Multumesc

  • January 8, 2008

    Alex

    Multumesc Andrei pentru aprecieri.

  • January 8, 2008

    Alex

    Alex@jobinmarketing,

    Inainte de a iti raspunde te felicit pentru site-ul tau. Super initiativa, lucrare si idei (gadget-uri, widget-uri … etc). Super si felicitari.

    Ref. la Google,
    Ma gandesc frecvent la “cat de mare se mai fac astia”. Am prieteni care nu folosesc aplicatiile google dintr-o idee paranoica conform careia le-ar fura cinva de la Google informatiile.
    Google va mai creste creste dar mai ales se va diversifica, va deveni qvasi-monopol (aproape este) si apoi o sa se puna autoritatile cu biciul pe ei sa ii sparga.
    Sunt geniali … la fel de geniali precum a fost Bill Gates cand a lansat si dezvoltat Microsoft.
    Pentru ei nu imi este frica. Ce sa pateasca? Mai bine zis, orice ar pati de acum incolo … oricum e prea tarziu. Sunt bogati, sunt celebrii si au trecut deja de linia de finish.

    Dar ca orice produs sau serviciu vor avea un “ciclu de viata”. Cand cum si ce se va intampla ramane de vazut.

    Multumesc pentru comentariu.

  • January 9, 2008

    alex -jobinmarketing.ro

    si eu multumesc pentru raspuns.

    P.S. sper ca ai remarcat si invitatia noastra pentru tine si sper ca se incadreaza in politica editoriala din postul precedent.