Marketingul prin email: Ce putem obtine?

Marketingul prin email este o tactica extreme de performanta in atragerea de clienti noi catre un site. Din pacate exista putine date care sa vorbeasca despre succesul unor asemenea campanii.

Am descoperit recent o statistica a unei campanii de emailing derulate in Romania pentru site-ul top-shop.ro

Campania s-a desfasurat pe o perioada de 3 saptamani, folosind o baza de date inchiriata si avand in fiecare saptamana alta executie creativa. Rezultatele campaniei arata cam asa:

Email #1, trimis in saptamana 1:
Rata de click: 13.7%
Rata de conversie: 1.36%
Procent din total vanzari efectuate in campanie: 44.8%

Email #2, trimis in saptamana 2:
Rata de click: 11.6%
Rata de conversie: 1.21%
Procent din total vanzari efectuate in campanie: 36.9%

Email #3, trimis in saptamana 3:
Rata de click: 7.8%
Rata de conversie: 0.97%
Procent din total vanzari efectuate in campanie: 18.2%

Din pacate statisticile de mai sus nu zic nimic despre rata de deschidere a email-ului, dar oicum ar fi, o rata de click de 13% este buna.

Rata de conversie de peste 1% inregistrata pe o baza de data externa este excelenta, mai ales ca vorbim despre cumparare de produs … si nu o actiune de genul „vreau mai multe informatii”.

Cand planifici si executi o campanie de emailing sunt cateva aspecte pe care trebuie sa le urmaresti pentru a evalua performanta. Acestia sunt:

  1. rata de livrare a emailului (ce procent din numarul total de emailuri a fost livrat cu success la utilizator). In mod normal acest procent trebuie sa se situeze intre 80 si 90%
  2. rata de deschidere a mesajului. Sunt multe motive care contribuie la cresterea acestui parametru al campaniei, cum ar fi: data si ora de trimitre, relatia de incredere existenta intre recipientul mesajului si compania (numele afisat al destinatarului) care trimite mesajul, subiectul mesajului. Valori normale pentru acest parametru pot varia intre 10-15% si 40-45% in functie de tipul de baza de date folosit.
  3. rata de click
  4. respectarea promisiunii din mesaj – daca promovezi in mesaj produsul X, asigura-te ca odata ajuns pe site, utilizatorul va vedea acelasi produs
  5. usurinta de a comanda, sau de a duce la indeplinire actiunea inceputa de utilizator cand a dat click pe mesajul din email.

19 Comments

  • Reply April 23, 2008

    Actzipild

    Marketing prin email?

    Da-mi voie sa-ti dau cateva citate din chiar articolul tau si apoi sa-ti raspund la intrebare:

    “Marketingul prin email este o tactica extreme de performanta in atragerea de clienti noi catre un site.”
    “Campania s-a desfasurat pe o perioada de 3 saptamani, folosind o baza de date inchiriata si avand in fiecare saptamana alta executie creativa.”

    Ce vei putea obtine este o inscriere rapida in RBL-uri, listarea in cateva servicii de spam si eventual o raportare la MCTI.

    Dupa mine un astfel de marketing este cea mai tampita solutie.

  • Reply April 23, 2008

    Dan

    Intreb si eu asa.. ce vorbesti tu aici.. nu se cheama spam?

  • Reply April 23, 2008

    Alex

    Hello Actzipild si Dan,

    Nu, ce vorbesc eu aici nu se cheama SPAM.
    Spam este atunci cand trimiti un mesaj nesolicitat, nicidecum atunci cand trimiti un mesaj pentru care user-ul a facut opt-in sau chiar double opti-in (da, da, acele casutze de genul “vreau sa primesc informatii de la partenerii site-ului exemplu.ro”.

    Este o diferenta fina intre Spam si promotional email … dar este o diferenta.

  • Reply April 23, 2008

    Licuriciul ofticat

    Asta este exact definitia spam-ului.

    Newsletter-e NU sint mesaje publicitare, in forma descrisa mai sus ca “marketing” tot un fel de spamuri sint. Dar sintem siguri ca nu la newslettere te refereai.

    Exista institutia numita ANRCTI (la noi) unde se pot face reclamatii, chiar au fost activi in ultima vreme. Ceea ce va recomand si voua.
    http://www.anrcti.ro/DesktopDefault.aspx?tabid=3009

  • Reply April 23, 2008

    Gicu

    as numi-o cea mai proasta tactica de marketing pe net

  • Reply April 23, 2008

    vio

    “Campania s-a desfasurat pe o perioada de 3 saptamani, folosind o baza de date inchiriata”

    Adica care va sa zica au cumparat o baza de date cu emailuri adunate de pe net si au facut spam.
    Super articolul!

  • Reply April 23, 2008

    Cornell

    “Marketingul prin email este o tactica extreme de performanta in atragerea de clienti noi catre un site. Din pacate exista putine date care sa vorbeasca despre succesul unor asemenea campanii”.

    De unde stii ca este performanta atat timp cat sunt putine date ?…

    Dilentantism invelit in pretentii stiintifice. Atittudine de marketing.

  • Reply April 23, 2008

    Actzipild

    Alex, mesajele de genul asta intra in categoria spam.

    Spune-mi si mie o treaba: te-ai uitat sa vezi ce prevede legea? Ai idee ce prevede legea(daca nu stii care iti spun eu: Legea 365/2002 si HG 1308/2002). Sincer as vrea sa vad si eu o firma din Romania care respecta aceste prevederi ale legii. Pana acum in absolut nici un email comercial nesolicitat pe care l-am primit n-au facut lucrul asta. Si crede-ma, nu-mi face mai mare placere sa ii reclam. Iar daca vrei sa vezi unde se ajunge, o celebra firma de avocatura a fost sanctionata pentru Spam.

    Si hai sa iti mai spun un secret: mereu am debifat acele casute. Pentru ca nu ma intereseaza “mesajele comerciale ale partenerilor” respectivi. Daca am nevoie eu de ceva sunt suficient de versat in a folosi motoare de cautare. Si totusi am primit email-uri de la parteneri. De aia folosesc un email de “spam catcher”.

  • Reply April 23, 2008

    Alex

    Vio,

    nu au cumparat o baza de date ci au inchiriat. Este o diferenta intre a cumpara si a inchiria. Nu cred ca este nevoie sa explic.

    Cornell,
    Exista putine date in Romania, dar exista studii intregi si statistici facute la nivel international.

    Ce am vrut sa transmit prin articolul de mai sus este simplu, si anume faptul ca acele putine campanii de emailing facute recent in Romania demonstreaza ca se datele statistice mondiale se respecta si in Romania.

  • Reply April 23, 2008

    Alex

    Actzipild,

    Da, am citit legea 365/2002 completata prin legea 121/2006. Nu am citit hotararea de guvern, dar o sa ma uit si pe ea cu prima ocazie.
    Treaba sta cam asa (cf. legii)

    Art. 6: Comunicãrile comerciale
    (1) Efectuarea de comunicãri comerciale prin posta electronicã este interzisã, cu exceptia cazului în care destinatarul si-a exprimat în prealabil consimtãmântul expres pentru a primi asemenea comunicãri.
    (2) Comunicãrile comerciale care constituie un serviciu al societãtii informationale sau o parte a acestuia, în mãsura în care sunt permise, trebuie sã respecte cel putin urmãtoarele conditii:
    a) sã fie clar identificabile ca atare;
    b) persoana fizicã sau juridicã în numele cãreia sunt fãcute sã fie clar identificatã;
    c) ofertele promotionale, precum reducerile, premiile si cadourile, sã fie clar identificabile, iar conditiile care trebuie îndeplinite pentru obtinerea lor sã fie usor accesibile si clar prezentate;
    d) competitiile si jocurile promotionale sã fie clar identificabile ca atare, iar conditiile de participare sã fie usor accesibile si clar prezentate;
    e) orice alte conditii impuse prin dispozitiile legale în vigoare.
    (3) Comunicãrile comerciale care constituie un serviciu al societãtii informationale sau o parte a acestuia, atunci când acest serviciu este furnizat de un membru al unei profesii reglementate, sunt permise sub conditia respectãrii dispozitiilor legale si a reglementãrilor aplicabile profesiei respective, care privesc, în special, independenta, demnitatea si onoarea profesiei, secretul profesional si corectitudinea fatã de clienti si fatã de ceilalti membri ai profesiei.
    (4) Furnizorii de servicii ale societãtii informationale care efectueazã comunicãri comerciale au obligatia de a respecta prevederile alin. (1)-(3).

    Cu alte cuvinte, un email nu e spam daca:
    – ti-ai manifestat interesul sa primesti email-uri promotionale;
    – este clar de la cine e email-ul
    – oferta promotionala este clar identificata, la fel si conditiile de eligibiliate

    … ce nu respecta ce e mai sus … e SPAM.

    Daca unii fac SPAM, ei bine reclama-i la MCTI dar nu uita ca tot ce ai tu sa demonstrezi ca ai dreptate este cuvantul tau, iar tot ce au ei este un log file … ceea ce cred eu ca va cantari mult mai mult.

    Oricum, scopul articolului era cu totul altul, si sunt sigur ca l-ai inteles.

    Multumesc,

  • Reply April 24, 2008

    Claudiu

    Articolul este interesant(chiar daca majoritatea celor care au lasat comentarii sunt intrigati de subiect).
    O simpla intrebare am si eu: cum poti masura rata de deschidere a emailurilor (ca cea de click e simplu).
    Solutia de a insera o imagine (gif, logo, etc) in text nu merge deoarece sunt clienti de mail (ex. gmail) care nu iti incarca by default imaginile. Sa inserezi un script JS iar nu merge ca ai toate sansele sa-ti fie catalogat ca SPAM.
    Deci, ce alta solutie ar fi ?

  • Reply April 24, 2008

    Alex

    Salut Claudiu,

    Trebuie sa recunosc ca este reconfortant sa vad ca mai exista si cititori care au inteles esenta articolului, si au fost capabili sa treaca de asocierea eronata “email publicitar = SPAM”.

    Rata de deschidere (open rate) se masoara de catre softul care se ocupa de deploymentul email-urilor.

    Nu stiu exact cum se realizeaza tehnic vorbind (pot sa aflu si sa revin) dar cert este ca majoritatea softurilor disponibile pe piata ofera acest serviciu.

    Doua dintre ele sunt:
    http://www.constantcontact.com/index.jsp si http://www.campaigner.com/

    O seara buna,
    Alex

  • Reply April 24, 2008

    Actzipild

    Salut Alex.

    Cuvantul cheie acolo este “cel putin”. Daca nu ai respectat macar una din conditiile respective…pa, catalogat ca spam. Dar sa iti fac surpriza serii (sau mai bine zis a diminetii), citand din HG:

    Art. 7: Consim??mântul destinatarului
    3) Consim??mântul comunicat printr-un mesaj transmis prin po?ta electronic? este valabil exprimat dac? sunt îndeplinite cumulativ urm?toarele condi?ii:

    a) este expediat din cutia po?tal? în care destinatarul dore?te s? primeasc? comunic?rile comerciale;

    b) subiectul mesajului este format din concatenarea textului “ACCEPT COMUNICARI COMERCIALE DIN PARTEA”, scris cu majuscule ?i numele sau denumirea persoanei în numele c?reia se vor transmite comunic?rile comerciale.

    Si cireasa de pe tort:
    Art. 8: Structura comunic?rilor comerciale

    (1) Subiectul mesajelor transmise prin po?ta electronic?, care constituie comunic?ri comerciale, trebuie s? înceap? cu cuvântul “PUBLICITATE” scris cu majuscule.

    Ma indoiesc ca s-a trimis un mesaj cu o astfel de structura de cand exista HG.

    Da, numai ca eu am email-ul de spam iar ei trebuie sa dovedeasca existenta acordului meu expres de a primi email-uri de la ei. Nu eu trebuie sa dovedesc ceva, ei trebuie sa se apere.

  • Reply April 24, 2008

    www.PortalElectric.Ro

    Este o discutie interesanta.
    Se poate sa ai un mesaj important pentru cel care primeste emailul. As zice ca este important sa poti identifica acele persoane care pot fi interesate de mesajul tau.
    Si eu primesc ca oricine mult spam, dar si sistemele antispam sunt mai performante si in general ma protejeaza, mai ales de mesajele care nu ma intereseaza. Dar primesc si multe mesaje care sunt interesante. Faptul ca m-am inscris cu adresa de email in zona care ma intereseaza mi-a adus si mesaje utile pentru afacerea mea.
    Avem nevoie de comunicare si emailul e un beneficiu important al Internetului.
    Spamul prin email mi se pare nimica toata fata de cel care se face prin formularele de pe siteuri. Daca ai un site simti acut aceasta problema. Si pierderea de timp si bani ca sa protejezi siteul mi se pare mult mai mare.

  • Reply April 24, 2008

    Alex

    Actzipild,

    Nimic nou pana aici.
    Art. 7 vorbeste de faptul ca trebuie sa faci un double-opt-in … adica sa te inscrii (sau sa lasi casuta bifata) si ulterior sa confirmi printr-un reply la mail-ul de confirmare …

    Art. 8 vorbeste despre faptul ca este necesar sa “tagezi” emailul promotional in mod corespunzator … sincer sa fie eu as face asta by default …

    In orice caz, acest articol nu vorbeste despre cadrul legal in care trebuie trimise aceste emailuri si nici nu analizeaza daca campania pentru care am prezentat niste rezultate a respectat sau nu cadrul legal pentru acest gen de activitati.

    Campania de mai sus nu este conceputa sau executata de mine sau de HyperActive si scopul articolului era doar sa prezinte niste rezultate potentiale … that’s all.

    Anyway, cum s-a mai spus si prin alte comentarii … a fost o discutie interesanta, pe care nu trebuie sa o inlaturam sau sa o evitam doar pentru ca mult prea multa lume in Romania face SPAM comercial.

    O zi excelenta,
    Alex

  • Reply May 1, 2008

    Ovidiu Miron

    Felicitari pentru articol, Alex! :) Nu baga in seama toate rautatile.

  • Reply June 20, 2008

    Dan

    Care este cel mai performant software pentru e-mail marketing?
    Pot primi cateva link-uri,romanesti sau straine?

  • Reply July 3, 2008

    Doina

    Cam tarziu am vazut post-ul, noroc ca m-a informat cineva… Sa ma prezint: campania despre care tot vorbiti e facuta de mine :) Si am de adus o corectare esentiala (ca sa va scap de niste dileme) Baza de date nu este inchiriata – este a noastra, proprie si personala; compusa din clientii site-ului si ai firmei. prin urmare ei au facut si op-in pentru primire si sunt si obisnuiti cu astfel de mesaje.
    intre timp, au mai existat multe alte campanii (care au avut parte si de mai mult succes, din p.n.d.v adica CR)
    Pt. Alex – OR e mai putin important (desi si acela e bun).
    P.S.: apropos, conform legii ar fi trebuit sa ne intrebi inainte sa publici datele respective – ele au aparut pe marketing proofs (daca tin bine minte).. :)

    P.S.S. iar pt toti cei care zic “SPAM” (care nici macar nu e termen din legislatia romana) care zic ca e o modalitate tampita de promovare – Mare Greaseala! inseamna ca nu stiti cu se se mananca online marketing… no offence…

    o zi faina tuturo…

  • Reply July 3, 2008

    Alex

    Salut Doina,

    Intr-adevar a venit la mult timp comentariul tau … fata de momentul cand am scris postul.

    Partea cu baza inchiriata a fost o ne-intelegerea a mea … imi cer scuze si voi corecta postul.

    Nu mai stiu unde am vazut informatiile despre campanie, oricum nu era specificat cine a facut campani, asa ca sa fi vrut sa va cer permisiune, nu as fi avut cum … cu toate astea recunosc ca nu mi-a trecut prin minte. Mea culpa.

    In alta ordine de idei da-mi un e-mail (vezi adresa pe pagina de profil) si hai sa ne vedem sa vedem ce am putea face impreuna dpdv. business.

    Pe curand,
    Alex

Leave a Reply

*
To prove you're a person (not a spam script), type the security word shown in the picture. Click on the picture to hear an audio file of the word.
Anti-spam image