Online-ul in 2008

In ultima perioada se vorbeste mult despre faptul ca ne aflam in mijlocul unui nou bubble internet datorita aparitiei unui numar mare de noi site-uri si aplicatii care sunt evaluate la niste sume ametitor de mari. In aceasta categorie intra companii precum Google (cu o valoare de piata de aproape 210 miliarde dolari) sau Facebook Inc. (a carei valoare a fost apreciata la 15 miliarde dolari) iar in piata din Romania, site-uri precum Triluliu, eJobs sau Neogen.

In acelasi timp piata de publicitate internet din Romania a inregistrat o crestere ametitoare in ultimii 5 ani: practic inexistenta in 2002, estimata la 8 milioane de euro la sfarsitul lu 2007 si previzionata la 15 milioane in 2008 – chiar 20 zice Razvan.

Calculata in procente aceasta crestere (de 50 la 70 % pe an) l-ar  “face de cap” pe orice “venture capitalist” care ar vrea sa investeasca in online-ul romanesc. Dar care ar fi cel mai rentabil sector?

Daca ne uitam la “ce merge” in America de Nord si Europa si care sunt tendintele pentru 2008 observam ca cele mai mari bugete si investitii in internet se fac pe si pentru siteuri de auto, imobiliare, turism si financiar. De ce tocmai aceste 4 piete verticale? Pentru ca aceste domenii sunt cele in care utilizatorii au nevoie de cele mai multe informatii inaite de a cumpara un produs. In general produsele din aceste domenii fie reprezinta o cumparatura majora in bugetul oricarei persoane sau familii (achizitia unei masini sau a unei case) fie reprezinta o decizie care daca nu este bine documentata poate avea efecte negative asupra bunastarii sau fericirii ulterioare a cumparatorului (o excursie ratata sau un produs financiar prost ales).

Acest lucru este demostrat si de investitiile si aplicatiile nou dezvoltate sau imbunatatite de unii dintre gigantii internet. Un bun exemplu este Google Maps, care pentru piata americana a lansat un serviciu de informatii despre traficul rutier.

In 3-4 ani insa cheltuielile de publicitate online se vor stabiliza (cel putin in America de Nord) la un procent oarecare, estimez eu pe la 18-25% din bugetul total al clientului iar cifrele anuale vor intra intr-un ritm de fluctuatie normala. 

Pana atunci insa … sa ne bucuram si mai ales sa ne specializam. Piata se va consolida, jucatorii mai mici vor disparea iar liderii de opinie se vor evidentia. Clientii vor intelege in cele din urma care este diferenta dintre o afisare si un click, iar la intocmirea unui plan media pe internet agentia va trebui sa furnizeze date precum SOV sau GRP-uri atinse. Selectia de site-uri se va face in 2010-2011 dupa criterii mult mai riguroase cum ar fi duplicatia audientei sau datele demografice. 

6 Comments

  • Reply December 18, 2007

    Mircea Scarlatescu

    Pot sa cred ca unii din jucatorii mici de piata de azi vor fi liderii de maine? Nu cred ca la noi inca avem lideri adevarati care sa fie de neinvins….

  • Reply December 18, 2007

    vorbaretu'

    e normal sa nu crezi…desigur, din alte timpuri si din alte locuri, ti-aduci aminte unde, cine si in ce conditii s-a construit primul PC?…dar despre tineretea lui gates ti-aduci aminte?!…

  • Reply December 18, 2007

    Alex

    Well, Mircea, eu cred ca nu exista un leader de neinvins, si cred ca dintre acele companii care sunt acum mici, dar care isi concentreaza energia in directia buna, vor fi cu siguranta cateva care vor “straluci” in viitor.

    Ca sa continui idea lu’ vorbaretu’, un bun exemplu este DELL Computer care a inceput acum multi ani ca si un concurent al IBM, iar acum are o pozitie foarte solida pe piata de calculatoare.

  • Reply March 8, 2008

    Andrei Potorac

    Partea buna a acestui domeniu este ca mereu se poate construi o companie care sa aduca servicii mai bune, si care desi creste intre giganti poate sa aiba succes.

    Exemplu facebook, a crescut de la un site dezvoltat de un student pana la a face concurenta si gigantului myspace – despre care incep sa citesc din ce in ce mai putin. Ba chiar cei din urma au implementat strategia acestora in ce priveste third party developers.

    Acestea fiind zise, cred ca acest mediu va fi mereu la fel de agitat si noi antreprenori vor putea avea succes – fie si printr-un exit catre unul dintre giganti, nu neaparat urmand aceeasi nisa. Mult succes tuturor.

  • Reply March 8, 2008

    Alex

    Asa este Andrei.

    Mereu va fi loc de noi antreprenori care vor avea succes daca vor face o treaba buna, sau mai bine zis mai mai buna decat cei deja existenti pe piata.

  • Reply February 12, 2009

    varabiescu

    estimarea era facuta in dec 2007 pentru 2008. in urma skimbarilor cred ca nu a inchis cu mai mult de 16-18 milioane.

Leave a Reply

*
To prove you're a person (not a spam script), type the security word shown in the picture. Click on the picture to hear an audio file of the word.
Anti-spam image