Publicitatea online si agentiile

Din ce in ce mai multe companii realizeaza necesitatea includerii publicitatii online in strategiile lor de comunicare. Si in mod evident, imediat dupa ce aceasta nevoie a fost identificata apare intrebarea normala: Cine se va ocupa de asta? Ok, cineva de la marketing, dar cine?

Incepe cautarea. Optinile sunt destul de largi. Fie se angajeaza la client un om specializat pe publicitatea online, fie se da mandatul agentiei de publicitate traditionale, care lucreaza deja cu clientul, fie se angajeaza o agentie de publicitate interactiva.

Fiecare din aceste metode are plusurile si minusurile sale.

Specialistul de marketing internet

In mod evident, varianta de a angaja un om „la intern” care sa se ocupe exclusiv de marketingul online pare sa aiba numai aspecte pozitive. Firmele cred (si cel mai des au dreptate) ca un angajat va cunoaste si va intelege mai bine nevoile companiei, integrarea dintre comunicarea online si cea traditionala va fi mai usoara, iar specialistul de marketing interactiv ocupandu-se exclusiv de un singur „client”, si anume angajatorul sau, se va putea concentra mult mai bine pe optimizarea si eficientizarea campaniei.

Partea dificila apare insa la discutia despre salariu. Specialistii de marketing internet experimentati nu abunda mai pe nicaieri, iar cu cat gasim un om mai bun, in mod natural, costul de angajare va fi mai mare. Pentru acest gen de pozitii, in SUA si Canada, salariile variaza intre 80 si 100,000 dolari pe an pentru un om cu pana in 5 ani experienta si pot ajunge chiar si la 175,000 dolari pe an pentru „adevarate vedete” ale marketingului online. In Marea Britanie, un specialist de marketing internet poate avea salarii ce variaza intre 40 si 60,000 lire sterline pe an.

Nici in Romania situatia nu este cu mult diferita. Un om de online cu adevarat bun costa mult.

Departamentul de internet al agentiilor traditionale

A doua alternativa este cea a agentiilor de publicitate traditionale. In aceasta situatie se pastreaza multe din avantajele specialistului de marketing internet, dar exista riscul de a pierde concetrarea asupra unei campanii in particular. Si acest lucru este, din pacate, in detrimentul eficientei campaniei.

Privit din alta perspectiva, agentia cunoaste deja clientul, si la fel de important clientul cunoaste agentia. Exista o relatie si o istorie de business care inclina balanta in favoarea unei asemenea decizii. 

Dezavantajele cel mai des intalnite sunt insa tot legate de costuri. O agentie de publcitate traditionala are costuri mari de operare. Tarifele orare nu vor fi diferite doar pentru ca este vorba de un proiect internet, iar in cele mai multe cazuri, o agentie de publicitate traditionala nu va avea la intern toate resursele de care ar putea avea nevoie in comunicarea online, fiind adesea nevoita sa sub-contracteze anumite aspecte ale campaniei. Evident, acest lucru se va simti si in factura finala catre client.

Agentia de publicitate online

O a treia varianta, care implica ceva mai mult efort din partea clientului, dar care in timp va da cele mai bune rezultate, este, dupa parerea mea, angajarea unei agentii de publicitate interactiva.

Principalul avantaj al unei agentii interactive, fata de una traditionala este acela ca agentia interactiva este specializata doar pe online. Cel mai des exista o echipa de specialisti pe diverse domenii care lucreaza pe un cont. Agentiile interactive au resurse interne de programare, iar gradul general de specializare pe online al oamenilor este mult mai mare decat la o agentie traditionala.

Serviciile pe care le ofera o agentie interactiva sunt „la cheie”. Ca si in cazul unei campanii traditionale, cand agentia de publicitate traditionala pleaca de la un brief al clientului si se ocupa de strategie, creatie, productie, media si post-evaluare, si intr-o agentie de publicitate online se procedeaza aproape la fel. Se porneste de la o strategie de comunicare si un concept creativ existent, se intoduc elemente particulare doar comunicarii online (elementele interactive), se rafineaza si dezvolta conceptul creativ existent pentru a raspunde mediului online dupa care urmeaza aceleasi etape ca si in cazul unei campanii traditionale: creatie, productie, media si post-evaluare.

Evident, ca in online putem avea diverse tactici de comunicare care trebuie abordate de o maniera total diferita. Un bun asemenea exemplu este publicitate pe motoarele de cautare sau optimizarea organica pentru motoarele de cautare. Insa nici macar acest lucru nu difera fata de o agentie traditonala. Marketingul direct, media sau PR-ul sunt intotdeauna departamente separate intr-o agentie de publicitate traditionala, si au strategii diferite.

„Veriga slaba” in cazul agentiilor de publicitate interativa este faptul ca nu sunt la fel de bine conectate cu clientul si/sau cu agentia de publicitate traditionala a clientului, lucru care va necesita un minim efort suplimentar de comunicare din partea advertiserului. Cheia succesului este – ca in toate cele – colaborarea pe termen lung. La inceput gradul de intelegere pe care il va avea agentia de publicitate online asupra clientului va fi mai redus, dar in mod cert se va inbunatatii de la o campanie la alta.

Acestea fiind optiunile, advertiserii trebuie sa evalueze care dintre cele ele raspunde cel mai bine nevoilor firmei.

Din proprie experienta, cea mai buna alternativa este o combinatie dintre un om „la intern” (care poate fi mai junior) si o agentie de publicitate interactiva. Exista o minima resursa dedicata la client, si exista know-how-ul agentiei interactive. Daca bugetul nu va permite sa lucrati si cu un specialist intern si cu o agentie interactiva, cea mai buna varianta ramana tot agentia interactiva.

2 Comments

  • Reply February 27, 2008

    Bogdan Nedelcu

    Din propria experienta, cel putin pe partea de Search Marketing, pot sa spun ca solutia perfecta este ca acel client sa aiba ca interfata cu agentia, un om specializat din companie. In cazul asta, implementarea si dezvoltarea proiectelor avanseaza mult mai rapid. De multe ori, o agentie de search marketing nu poate lucra la capacitate maxima pentru client.

    In cazul unor clienti mari, precum Raiffeisen Bank, Generali etc, pot sa spun ca este vital sa ti permanent legatura cu un specialist din firma.

    Uite un exemplu:
    Semnezi contractul cu clientul, el vrea sa inceapa o campanie de promovare prin intermediul PPC in cateva zile. Tu ca agentie trebuie sa optimizezi landing page-urile. Asta presupune acces la server. Si aici urmeaza un lung sir de telefoane pentru a gasi pe cineva sa rezolve cu accesul. Aici intervine omul din firma, care poate desface itele mult mai rapid. Si asta este doar un exemplu.

  • Reply February 27, 2008

    De aia

    man, citesc articolele tale de ceva vreme. foarte fain blogu! te-am tras in bookmarkuri :)

Leave a Reply

*
To prove you're a person (not a spam script), type the security word shown in the picture. Click on the picture to hear an audio file of the word.
Anti-spam image