Se anunta moartea publicitatii

Acum 2 zile, pe TechChrunh.com a apparut un guest post (articol sris de altcineva decat autorii principali ai blogului) cu un titlu extrem de incitant: “Why Advertising is Failing on the Internet”.

Autorul? O persoana respectabila: dl. Eric K. Clemons, Professor of Operations and Information Management la The Wharton School of the University of Pennsylvania.

In esenta, acest domn respectabil sustine mai multe chestii, printre care:

  1. Publicitatea pe internet va muri – la modul general vorbind, deoarece (sustine Clemons) nu ai cum sa inlocuiesti un spot de 30 secunde la radio sau TV sau un ad in New York Times cu un banner pe internet. Practic, el sustine ca orice forma de Market Push nu poate sa constituie o forma de monetizare pentru site-urile internet;
  2. Publicitatea in sine va disparea, deoarece consumatorul din ziua de azi nu mai are nevoie de publicitate asa cum o stim, avand posibilitatea de a gasi orice informatie are nevoie, cand are nevoie … pe internet.
  3. Exista modele alternative de monetizare (pentru site-urile web) precum vanzarea de produse sau servicii, vanzarea de “chestii” virtuale si vanzarea de access (catre un site, o comunitate, etc).

Clemons incheie apoteotic sutinand ca internetul este liber, si ca populatia internetului nu va puteafi tinuta captiva si obligata sa vada niste ad-uri, doar pentru a avea access la continutul pe care in fapt il doresc.

 

Zice frumos el dl. Clemons.

 

In fapt chiar si diverse persoane respectabile din industria noastra de online (ma refer aici la Ciprian Stavar si Doru Panaitescu) au scris / povestit acum ceva nu multa vreme articole sau interviuri interesante din care putem citi fie ca Bannerul a murit sau “Cand o sa vad cnn.com sau eurosport.yahoo.com fara nici un banner inseamna ca bannerele vor fi murit“.

In fapt ce zic toti acesti oameni, fie ca sunt ei persoane de peste 50 -60 de ani cu 30+ ani experienta, fie ca sunt marketeri locali cu o experienta in piata romaneasca de online egala cu vechimea pietei este ca intr-adevar, metodele clasice de Market Push, sunt din ce in ce mai putin eficiente in comparatie cu eficienta lor de acum 10-15 ani. Nu cred insa ca acest lucru ne poate duce la concluzia ca publicitatea va muri ca si fenomen. OK, se va transforma, dar in acelasi timp tot vor exista producatori sau ofertanti noi de produse sau servicii despre care noi nu stim care vor dori sa transmita unei mase mari de oameni doar simplul fapt ca ei exista si ca au un produs de vanzare.

Oricum o iei, etapele procesului de cumparare sunt si vor ramene aceleasi. Problema majora este ca advertiserul se opreste intotdeauna la faza de awareness … cand in fapt pana la cumpararea efectiva mai sunt inca 4 pasi .. 4 pasi destul de mari.

Astept opiniile voastre.

 

Later edit:

Au aparut deja unele opinii contra articolului de pe TechChrunh.com. La ora la care pun acest update erau 5 stiri descoperite de Google News.

7 Comments

  • Reply March 24, 2009

    ODWGOOG

    Da.. e o disputa veche intre cele doua medii. Atata timp cat onlineul e controlat si manageriat intr-un mod mai mult sau mai putin transparent si userii se bat pe metode de a insela vigilenta acestuia, mi se pare un cerc vicios…

  • Reply March 24, 2009

    gigix

    mi s-a parut un articol deplasat. content pe bani?! cand totul are tendinta de a fi free, nu-i free, nu prea functioneaza.

  • Reply March 24, 2009

    Parvan

    Depinde ce vinde fiecare, unu crede in guerila, altul in articole si e firesc ca opiniile lor sa fie influentate de asta.

    nu-s deloc de acord ca “metodele clasice de Market Push, sunt din ce in ce mai putin eficiente in comparatie cu eficienta lor de acum 10-15 ani” . Nu la nivel de fenomen, ci doar la nivel punctual datorita fragmentarii imense.

    Adica e mai greu si ai costuri mai mari ca sa obtii acelasi efect de acum 10-15 ani, dar per total ai mai multe efecte de push decat acum 10-15 ani. In plus .. inclusiv cresterea costurilor e un indicator al cererii mai mari decat oferta.

    Pana a vorbi de “moarte” putem urmari “criza” in care se pare ca cererea scade sub oferta … ceea ce va duce insa la moartea unor “suporturi”…. ceea ce va reduce oferta … inspre un nou echilibru.

  • Reply March 24, 2009

    mihai panait

    Si eu sunt de acord ca va muri advertising-ul online.
    Sau cel putin va deveni free.
    Paradoxal este ca prin internet se fura soft-uri (Adobe, Microsoft), se golesc card-uri de credit, dar in schimb se dau bani grei pentru niste banere stramte si care puse 5-6 pe o pagina iti incetinesc cumplit navigarea.
    Deci baietii destepti care au inventat peer-to-peer si torrentele ar trebui sa-si puna si problema propagarii free a ad-urilor.
    In plus, in agentiile media lucreaza 90% oameni mediocri.Nu veti auzi niciodata de somitati facand banere sau de oameni exceland in vanzarea de publicitate online.
    E ca la pescuit, daca se prinde, atunci e bine.

    Si inca 2 curiozitati din online-ul romanesc:
    -Managerii celor mai importante companii de advertising din Romania sunt fideli utilizatori ai serviciilor Google (gmail, reader, analytics, adsense).
    -Asa zisele proiecte inovatoare din mediul online romanesc sunt inspirate din proiecte similare din SUA sau vestul Europei.

  • Reply March 25, 2009

    Alex

    @Cristi … nu am generat eu ideea ca eficienta advertisingului a scazut in ultimii 10-15 ani. Da, este adevarat ca sunt mai multe mesaje out there si ca acest lucru este un motiv important pentru scaderea eficientei … dar vorbind strict de tactici Push / Pull, diferenta de eficienta dintre cele 2 s-a marit in ultimii ani … .

    Pe de alta parte, gandeste-te la aparita DVR-ului, care din ce in ce mai des castiga adepti care da, se uita la televizor, insa vad filmul de la ora 21 la ora 23, iar cand vine vorba de reclame, chiar dau “skip”.

    Atunci cand folosesc internetul pentru alte scopuri decat entartainmentul, utilizatorii preponderent cauta informatii (care de ex. sa ii ajute in luarea unei decizii de cumparare …).

    Sursa principala de informare pentru audienta tanara

    @Mihai … nu inteleg ce vrei sa spui cu cele 2 observatii de la finalul commentului tau

  • Reply March 25, 2009

    Cristian Ignat

    Cum spunea si Alex, cand te uiti la un film la TV nu ai chef sa vezi reclame si dai skip. Pe internet in general cauta informatii, presupun ca se va imbunatati si mai mult targetarea reclamelor.
    E destul de exagerata treaba cu “moartea” :-)

  • Reply March 25, 2009

    Parvan

    Alex, sunt ultimul om cu care trebuie sa te certi in privinta acceptarii metamorfozelor, si cu ata mai putin in privinta mutatiilor generate de clivajul demografic si mai ales de ajungerea “rupturii” in zona de decidenti de buying.

    Cat despre Tivo .. chiar n-am dormit cateva nopti intrebandu-ma daca se vor sinucide facatorii de content video din cauza lui :)

    Incerc sa-ti zic eu ce-am inteles de la Mihai:
    Exista perceptia ca “managerii” se fac ca nu stiu de adsense si celelalte. Mihai, victima a acestei perceptii incearca sa dezvaluie impostura: acesti oameni de fapt stiu. Eu am o postura delicata si n-o sa insist … va pot povesti insa ca sapt trecuta am fost fascinat de televizorul din fata scaunului … aparut in cabinetul stomatologului meu. Asta nu inseamna ca n-am facut calcule, ca n-am analizat posibilitati de folosire ca mediu de advertizare.
    2. exista o teorie a “primordialitatii” foarte prezenta la romani (mai ales prin Orastie) si mai pregnanta la tineri. Pana la urma ar trebui sa fie o teorie utila care sa indemne la inovatie. Sper insa sa nu se ajunga sa se traga cu prastia dupa toate masinile cu roti rotunde, fara a propune altceva in schimb.

Leave a Reply

*
To prove you're a person (not a spam script), type the security word shown in the picture. Click on the picture to hear an audio file of the word.
Anti-spam image